Zurige Vrouwen of Vurige Vrouwen

Zurige vrouwen of Vurige vrouwen…

In gesprek met Rachel Noach, www.beinharmony.nl

‘Vurige Vrouwen? O, ik ben er zo allergisch voor! Weet je wel…’, ontvlamt Rachel, ‘…hoe bijzonder het is dat juist jíj leeft? Het is een kans van 1 op 400 triljoen!!! dat je geboren bent. Dóe daar wat mee! Zorg dat je datgene doet waarvoor je iedere ochtend wákker wordt’.

‘Huh’, denk ik verbijsterd. ‘Ik hoor een Vurige Vrouw met een allergie voor Vurige Vrouwen??? Hier klopt iets niet’, en ik besluit toch maar even door te vragen.

We barsten beide in lachen uit wanneer tot ons doordringt wat er aan de hand is. Rachel verstond Zurige Vrouwen. En o, wat kan ze een allergie voelen voor verzuring, in dit kostbare leven dat ons gegund is.

Beide blij met dit misverstand – want hierdoor kon Rachel precies die kern van haar verhaal pakken – warmen wij ons aan het vuurtje dat erdoor is opgelaaid.

Van Innerlijke missie, naar een mooi verkoopproduct

Rachel ondersteunt startende ondernemers om vanuit hun missie een succesvolle onderneming op te bouwen die de wereld een beetje mooier maakt. Zij helpt ze hun innerlijke missie om te zetten in een mooi verkoopproduct.

Ze werkt met zowel mannelijke als vrouwelijke ondernemers. Ze ervaart dat vrouwen er wat langer over doen om de keuze te maken echt te starten met hun bedrijf. Vaak houdt de thuissituatie hen wat meer in de greep. ‘Kan ik er nog wel zijn voor mijn gezin als ik me volop in mijn werk stort’. Vrouwen voelen zich daar sneller schuldig om, voelen sneller dat ze tekort schieten. Ook ervaart Rachel dat vrouwen vaak wat onzekerder zijn dan mannen. Zij voelen zich vaak niet krachtig genoeg om zich volop te durven laten zien. Vrouwen plaatsen zichzelf nog steeds wat meer op de achtergrond dan mannen. Rachel ervaart bij mannen dat de druk om geld te genereren voor het gezin groot kan zijn. Ze merkt overigens ook dat deze issues wat meer samen lijken te vallen.

Maskers af graag!

Om een bedrijf succesvol te maken, nodigt Rachel haar klanten uit hun emoties aan te boren en te tonen. Dat is bij de meeste vrouwen geen punt. Vrouwen zijn emotionele wezens en leven makkelijker hun missie. Mannen zijn wat meer geneigd hun maskers op te houden. Rachel focust zich voor 80 % op persoonlijke ontwikkeling, voor 20% op strategie: Durf jezelf onder ogen te komen. Sta open voor je emoties. Neem je sabbotages, je overtuigingen waar, om ze waar nodig te kunnen keren. Mensen die niet bereid zijn te groeien, uit hun comfortzone te stappen, die wil ze niet begeleiden, daar is ze heel duidelijk in.

Ervaringsdeskundig Ondernemerschap

Veel van haar klanten verkopen producten en diensten die voortkomen uit eigen ervaringen. Zo heeft een klant bijvoorbeeld een app voor rouwbegeleiding ontwikkeld, omdat zij zelf had ervaren dat er meer nodig was dan ‘een maand of drie’ om de dood van haar vader te verwerken.

Ook Rachel zelf heeft door ervaringen in haar werkverleden een duidelijke keuze gemaakt voor haar onderneming. Zij komt uit de HR-wereld, werkte in een groot groeiend bedrijf, waarin automatisering een belangrijke plek innam. Werknemers moesten passen binnen hun functie-omschrijving en raakten daardoor steeds verder verwijderd van zichzelf. Dat deed de werknemers geen goed, het ziekteverzuim nam enorm toe. ‘Ik wilde hier niet meer werken. Het móet anders kunnen, dacht ik. Mensen moeten niet in harnassen worden geduwd. Dus ik ging kijken welke bedrijven het al anders deden en wat daar de succesfactor was. Het bleek dat bedrijven die een duidelijke missie hadden en vanuit die drive hun werk deden werkgeluk creëerden. Ook in die bedrijven speelde automatisering een rol, maar dan vooral om dingen geregeld te zien waar mensen niet langer hun tijd en energie in wilden steken’.

Dus toen is ze haar eigen bedrijf gestart, niet productgericht, maar purpose gedreven, vanuit het hart. Met wel een duidelijk ‘stip op de horizon’, met sociale EN financiële resultaten die behaald willen worden. Dat gunt ze iedere ondernemer. ‘Niet te zinnelijk, alsjeblieft, dan ga je zweven. Dan stort je onderneming als een kaartenhuis in elkaar.’ Rachel zelf kent de sociale valkuil maar al te goed: ‘Ik kan niet stoppen met helpen als het resultaat nog niet is bereikt. Iemand heeft zo’n geweldig initiatief, dat móet gewoon slagen. Soms kost me dat teveel tijd en energie. En, hier ben ik open in, als het niet lukt, dan heb ik het gevoel dat ik heb gefaald’.

Zinnelijk en Zakelijk

Al haar eigen ervaringen in haar eigen ondernemerschap deelt ze, omdat iedereen tegen dezelfde dingen aanloopt. ‘Als ik mij kwetsbaar durf op te stellen, nodig ik anderen uit hetzelfde te doen. Daardoor voelen ze zich veilig’. Ook zij heeft die stip op de horizon nodig om te blijven focussen. ‘Ik loop in 21 sloten tegelijk, als ik niet focus. Ik heb geleerd goed te kijken wat iets mij op kan leveren, voordat ik besluit of iets doe of niet’.

‘En ja, Jolanda, ik voelde me direct aangesproken door deze oproep van jou. Ik wil mijn bericht duidelijker de wereld in. Ik wil dat mensen leren hoe ze sociale impact EN financiële impact kunnen krijgen. Zinnelijk EN Zakelijk’

Het podium op

Rachel vertelt gedreven over haar werk. Ze houdt ervan erover te vertellen. Als je haar zou vragen volgende week een podium op te stappen, dan zou het spannend vinden, maar het zeker doen. Ze volgde eens een tweedaagse cursus Luisterend Spreken. Dat heeft haar rust en zekerheid gebracht.

Hmm, het zou mooi kunnen zijn om een combinatie te maken van haar coaching op ondernemerschap en mijn coaching op het gebied van stem en presentatie. Wellicht is hiermee een mooie samenwerking geboren, juist ook omdat veel van haar mogelijke klanten in Overijssel en Gelderland lijken te wonen. Lekker dicht bij huis voor mij, voor haar iets verder. Maar beide reizen wij graag Nederland door, om onze missie vurig vorm te geven. We zullen zien. We houden je op de hoogte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *